Witte chocolade cheesecake met chocoladecake bodem.

Afgelopen zaterdag, 14 februari, waren we 12 jaar getrouwd. Ter ere daarvan wilde ik graag een red velvet taart maken. Zo'n mooie rode taart in hartvorm, maar dan wel met natuurlijke kleurstoffen. Helaas werd de chocoladetaart niet rood. En dat kan ik niet uitstaan dus bedacht ik er een andere taart mee. Ik heb de taart in twee lagen gesneden. De ene laag heb ik ingevroren, (handig als ik nog eens zo'n taartje wil bakken), en de andere laag heb ik gebruikt voor dit taartje.
Ik geef je het recept voor een volledig chocoladetaartje. Zodat je ook de helft kunt invriezen. Wil je dat niet, deel dan de ingrediënten voor de chocoladecake even door tweeën.
 
 

Wat heb je nodig:
(voor een taartje met een diameter van 20 cm)

Chocoladetaart:
  • 300 gram (spelt)bloem
  • 120 gram roomboter
  • 300 gram oerzoet of palmsuiker
  • 2 eieren
  • 25 gram cacao
  • 1 tl zout
  • 240 ml karnemelk
  • 1 tl bakingsoda

Bereiding:
  1. Zet de bakvorm alvast ingevet klaar en verwarm de oven voor op 160.
  2. Mix de roomboter met de suiker. Voeg 1 voor 1 de eieren toe, en voeg de volgende pas toe als de eerste volledig opgenomen is.
  3. Meg de bloem met de cacao, het zout en de bakingsoda.
  4. Voeg het bloemmengsel toe aan het botermengsel, meng een klein beetje en voeg als laatste de karnemelk toe. Mix snel door elkaar
  5. Doe alles in de bakvorm en bak de taart in 30 tot 40 minuten gaar.

Witte chocolade cheesecake:
  • 50 ml slagroom
  • 50 gram cacaoboter
  • merg van 1/4 vanillestokje
  • 1/2 eidooier
  • scheutje honing of agavesiroop
  • 150 ml slagroom
  • 150 gram mascarpone

Bereiding:
  1. Verwarm 50 ml slagroom in een pannetje.
  2. Voeg de cacaoboter toe en wacht tot het helemaal gesmolten is.
  3. Voeg dan het eigeel toe en roer gelijk goed door. De eigeel is een emulgator, die ervoor zorgt dat de cacaoboter goed mengt met de slagroom.
  4. Voeg als laatste de vanillemerg en een scheutje zoet toe. Doe dit geheel naar eigen smaak.
  5. Laat de witte chocolade rustig in het pannetje een beetje afkoelen.
  6. Klop de slagroom bijna stijf
  7. Mix de mascarpone met het witte chocolademengsel en mix even goed door.
  8. Voeg de slagroom toe en meng een klein beetje. Evt. kun je nu nog even proeven of je het zoet genoeg vind. Zo niet, voeg dan nog een klein beetje honing of agavesiroop toe.
  9. Mix daarna het mengsel met een handgarde tot het helemaal stijf geslagen is.
  10. Snijd de chocolade taart in 2 lagen.
  11. Leg 1 laag in de bakvorm terug, en verdeel daar het witte chocolade cheesecake mengsel over.
  12. Zet de taart voor 2 a 3 uur in de koelkast.
  13. Decoreer met zelfgemaakte of suikervrije jam en vers fruit.
Eet smakelijk!

Liefs,
Willeke

Volg mij ook op www.facebook.nl/mammatjevanalles

Reacties

Mmmmm je bent echt een ster in taarten maken! Ziet er heerlijk uit.
Corien zei…
Wat een heerlijkheid!
Krijg spontaan zin in dit taartje.......
Snel maken dus Corien! ;-)